کتاب ضیافت اثر افلاطون 


قیمت : 22000 تومان


برند : Jami Pub


پستی کتاب ضیافت اثر افلاطون 


قیمت کتاب ضیافت اثر افلاطون 



 


برای و مشاهده جزئیات محصول در دیجی کالا کلیک نمایید.



کتاب ضیافت اثر افلاطون


 


نقد و بررسی تخصصی

این کتاب را باید یکی از مهمترین کتاب‌های افلاطون به حساب آورد. کتابی که در غالب دیالوگ نوشته شده است و هنوز هم جزو آثار بسیار مهم فلسفی است. تاریخ نگارش این رساله به درستی آشکار نیست ولی از قراین برمی‌آید که پس از سال ۳۸۵ (پیش از میلاد) نوشته‌شده باشد. با هم کمی در مورد این کتاب می‌خوانیم:

ضیافتی با موضوع عشق

اسم اصلی این کتاب «سومپوسیون» است. این واژه در یونان باستان به معنی  تحت الفظی« هم‌نوشی، هم‌گساری، هم‌پیالگی» است. ترجمه‌ی ضیافت نیز ترجمه ی مناسبی برای این عبارت است. «موضوع این دیالوگ اروس یا عشق است و این اثر مهمترین اثر افلاطون در زمینه‌ی عشق است. اثر دیگر افلاطون درباره‌ی عشق که با ضیافت هم در پیوند است فایدروس است. همچنین این رساله پیوندهایی هم با رساله‌ی فایدون دارد. این دیالوگ از دیالوگ‌های سقراطی افلاطون بوده که در آنها سقراط چهرهی اول آن است. این رساله به گونه‌ی روایتی‌است که در بخشی از آن خواننده شاهد گفتگوی بازیگران آن با یکدیگر است.»

عشق و فلسفه عشق

در واقع افلاطون در این رساله آرای متفکران دوره‌ی سقراط و همچنینی نظر خود سقراط را درباره‌ی عشق بیان می‌کند. در متنی به عنوان خلاصه این کتاب آمده است: «کسی می‌شنود که در مهمانی آگاثون که سقراط هم بوده از عشق سخن گفته‌اند. پس در میان راه پیرائوس-آتن جلو آپولودوروس از دوستان سقراط را می‌گیرد و خواهان شنیدن داستان آن ضیافت از او می‌شود. آپولودوروس می‌گوید که این داستان به سال‌ها پیش بازمی‌گردد و خود او از اریستودموس از پیروان سقراط شنیده‌است. آریستودموس چنین گفته بود که روزی وی سقراط را برخلاف همیشه آراسته می‌بیند. از او می‌پرسد که کجا می‌روی و سقراط پاسخ می‌دهد به مهمانی آگاثون و از او می‌خواهد که همراهش شود و از پی وی راه بیفتد. آریستودموس به خانه‌ی آگاثون می‌رسد ولی سقراط بر ایوان خانهی همسایه به اندیشیدن نشسته و از او جا مانده‌است. آگاثون سقراط را به خانه می‌آورد. این مهمانی به شادانه‌ی پیروزی آگاتون در مسابقهی ادبی آتن برپاگشته بود و دیگر مهمانان هم فایدروس، پاوسانیاس، اروکسیماخوس و آریستوفانس بوده‌اند. با آمدن سقراط مهمانان در بارهی شیوهی باده‌گساری سخن می‌رانند و چون چند تنی از ایشان روز گذشته را مِی نوشیده بودند ترجیح دادند که در این کار زیاده روی نکنند و در عوض در باب عشق سخن بگویند. ین دیالوگ از دیالوگ‌های سقراطی افلاطون می‌باشد که در آنها سقراط چهره‌ اول آن است. این رساله به گونهی روایتی‌است که در بخشی از آن خواننده شاهد گفتگوی بازیگران آن با یکدیگر است.»

عشق افلاطونی

افلاطون را باید در کنار سقراط و ارسطو از بزرگترین فیلسوفان جهان به حساب آورد. او به واسطه ی دیدگاه فلسفی اش و آثار گوناگونش در زمینه ی فلسفه شهرتی جهانی دارد. در معرفی کوتاهی از وی آمده است: «افلاطون دومین فیلسوف از فیلسوفان بزرگ سه‌گانه یونانی (سقراط، افلاطون و ارسطو) است. افلاطون نخستین فیلسوفی است که آثار مکتوب از او به جا مانده‌است. همچنین بسیاری او را بزرگ‍ترین فیلسوف تاریخ می‌دانند و کتاب "جمهور" او را مهم‌ترین کتاب تاریخ برمی‌شمارند که در آن به رابطه فرد و ساختار ی، روانشناسی اخلاق، مفهوم عدالت، رابطه خرد و حکومت و برابری زن و مرد می‌پردازد از این رو برخی او را پدر فمینیسم نامیده‌اند.»


 



 


برای و مشاهده جزئیات محصول در دیجی کالا کلیک نمایید.



 


کتاب «ضیافت» اثر «افلاطون» و یکی از مهمترین دیالوگ‌های افلاطون است. موضوع کتاب به این صورت است: « محوریت داستان نیز بر سقراط متمرکز است. آگاتون ضیافتی ترتیب می‌دهد که سقراط نیز به این مجلس دعوت شده است. آن‌ها تصمیم می‌گیرند بر خلاف رسم معمول می‌گساری این‌بار مقدار کمی بنوشند و به صحبت در مورد عشق بپردازند. فدروس از عشق و خدای عشق می‌گوید از این که عشق باعث ایجاد شجاعت و فداکاری در فرد عاشق می‌گردد. از این که عشق کهن سال‌ترین خدایان است. پوزانیاس بین عشق والا و پست تمایز قائل می‌شود. که البته عشق والا همان عشق یک مرد به پسری جوان و زیباست!! اروکسیماخوس عشق را به فراتر از انسان بسط می‌دهد و طب و ورزش و همه را نوعی از عشق می‌داند.» در قسمتی از کتاب می‌خوانیم: «عشق است که روح بیگانگی را از ما می‌گیرد  و از روح دوستی و مهر سرشارمان می‌سازد. اوست که موجب آمیزش و و نشر می‌شود. اوست که ناظر جشن‌ها و رقص‌ها و نذرهاست. اوست که خوشخویی می‌بخشد و ترشرویی را می‌زداید. موهبتش موهبت نیک خواهی است نه کین خواهی و بدخواهی. او را رامش و نرم خویی است، مهر عظیم است.» این کتاب را نشر «جامی» منتشر کرده است.


 



تصاویر بیشتر


 



کتاب ضیافت اثر افلاطون




 


برای و مشاهده جزئیات محصول در دیجی کالا کلیک نمایید.






 


 


کتاب ضیافت اثر افلاطون ارزان , کتاب ضیافت اثر افلاطون با قیمت ارزان , Jami Pub ارزان , Jami Pub با قیمت ارزان , پستی کتاب ضیافت اثر افلاطون , اینترنتی کتاب ضیافت اثر افلاطون, کتاب ضیافت اثر افلاطون با قیمت 22000 , کتاب ضیافت اثر افلاطون فقط 22000 , Jami Pub کتاب ضیافت اثر افلاطون , Jami Pub با قیمت 22000,kharid کتاب ضیافت اثر افلاطون, gheymat کتاب ضیافت اثر افلاطون  


چشم تو کتاب ,افلاطون ,ضیافت ,سقراط ,رساله ,jami ,کتاب ضیافت , کتاب ,افلاطون , jami ,کالا کلیک ,مشاهده جزئیات محصول ,شاهد گفتگوی بازیگران ,دیالو منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

ترجمه تخصصی متن آنلاین مدرسه ای شاد asset management ایران اپلیکیشن تخفیف ویژه موسسه حقوقی LOwmik آموزش سی اس اس